Historie
Mateřská škola v Újezdě byla zřízena již v roce 1965 v traktu "C" základní školy a nahradila tak v těchto prostorách zrušený dětský domov. Provoz byl zahájen s 28 dětmi, dvěma pedagogickými pracovnicemi a jednou školnicí.
Postupně dětí přibývalo a mateřská škola již jednou třídou nestačila pokrýt požadavky rodičů o přijetí dětí. Proto byla v roce 1967 otevřena třída druhá a kapacita byla navýšena na padesát dětí.
Pro vyučování ale nestačily jen prostory školky, bylo potřeba zřídit i zahradu pro pobyt dětí venku - na školním pozemku byly proto za spolupráce rodičů nainstalovány houpačky, průlezky, skluzavka, kolotoč, zřízeno pískoviště a v roce 1970 byl také předán do užívání zahradní domek určený k ukládání venkovních hraček.
V roce 1988 se mateřská škola přestěhovala do nové dvoupodlažní budovy, svým vnitřním členěním a vybavením přímo určené pro předškolní výchovu.
Od roku 1965 fungovala mateřská škola samostatně až do roku 2001, kdy se stala v rámci "právního subjektu" součástí základní školy.
Naše představa ideálně fungující mateřské školy
je vytvoření klidného, pohodového prostředí,
kde budou děti veselé, kamarádské, radující se, hrající si,
mající zájem o dění ve školce a těšící se do ní.
S ohledem na individualitu každého dítěte se snažíme:
- navodit pozitivní přístup k životu
- s dětmi dělat činnosti pro zábavu, nikoli pro bezchybný výtvor
- děti podporovat v jejich spontánnosti, podporovat a povzbuzovat v jejich zájmech
- podporovat jejich přátelství, včetně kamarádské pomoci
- podporovat tělesnou pohodu
- se s dětmi radovat ze života
- rozvíjet samostatnost, zdravé sebevědomí
- rozvíjet schopnost přemýšlet a rozhodovat se, rozvíjet všechny poznávací a kreativní schopnosti dětí, jejich fantazii, zájmy a nadání
- zapojovat rodiče do dění v MŠ a upevnit tak v dětech pocit kontinuity ve výchově
Jaké je poslání mateřské školy a co by dětem měla nabízet?
„VŠECHNO, CO OPRAVDU POTŘEBUJU ZNÁT JSEM SE NAUČIL V MATEŘSKÉ ŠKOLE“ (Robert Fulghum)
Mateřská škola je počátkem celoživotního vzdělávání a děti zde získávají podněty pro rozvoj vrozených předpokladů. Navíc každé dítě je sice individualita, ale zde vyrůstá mezi ostatními a ty jedinečnosti se ve skupině porovnávají, konfrontují a doplňují - to uvádí dítě do širšího společenství, pomáhá jeho začlenění do sociálních vztahů - dítě ve školce poznává jiné lidi i samo sebe, a to patří k podmínkám správného rozvoje osobnosti.
V mateřské škole by dítě mělo najít přirozené prostředí pro to, aby se mu dobře dařilo a mohlo se rozvíjet ke spokojenosti všech i sebe samého.
Všechny tyto a další poznatky využíváme i v naší mateřské škole, pracujeme s nimi a snažíme se dětem zajistit příjemné dny u nás strávené.
Kromě výchovných činností daných Školním rámcovým programem nabízíme tyto aktivity:
- divadelní představení pořádané v mateřské škole
- prožitkové odpoledne s rodiči na dané téma
- pečení perníčků s rodiči
- besídka k svátku maminek
- opékání na zahradě
- rozloučení s předškoláky
- maškarní karneval
- dětský bazárek
- adventní jarmárek
- pracovní a výtvarné dílny
- logopedická prevence
- zájmový kroužek